1 I Guides

Nam og knapt så nam i Vietnam

Det var ikke den traditionelle julemad der blev indtaget fra 20. december i år af mig eller min familie. Vi valgte nemlig at tage til Vietnam og udforske deres køkken. Her er lidt fra nogle af de skønne og skøre måltider:

En stor ting i Vietnam er tørret kød/fisk/frugt you name it. Allerede i lufthavnen blev vi mødt af en del boder, hvor man lige kunne få lidt tørret chili-svin fx. Ikke lige hvad man vågner op om morgenen og craver?!;D

And asian-style – så godt. Måtte også bestille juleaften – kan ikke gå helt væk fra traditionen:

Ok heftigt vinudvalg i lufthaven:

Første aften ankommet til Vietnam, kunne vi nå at spise aftensmad, udendørs i sommertøj. Dejligt lille afbræk fra det nordlige klima:)

Frugterne i Vietnam er generelt af meget høj standard og meget intens smag. Især deres passionsfrugter er jeg en sucker for!

Et mål hjemmefra var at få en masse friskfanget fisk grillet. Og JUM! hvor er det godt!:

fullsizerender

Min fars mål, var minimum en forårsrulle om dagen. Denne er indtil videre vores favorit. Den var paneret i panko-mel. Såååååååå god:

fullsizerender-4

Julemorgen fik fuld gas. Inklusiv den nye trend: cro-nuts (croissants parret med donuts):

Friske urter bliver klargjort til jule-aften-cocktails.

Zangenberg søstre til jul:

fullsizerender-2

Så kom vi til Saigon eller Ho Chi Minh City, hvor jeg tog på storby-sightseeing:

fullsizerender-3

Der blev drukket meget matcha og meget kokosvand på denne tur:

Bedste restaurant i Saigon:

Jeg elsker fried chicken og deres vietnamesiske version med MASSER af chili og ristede hvidløgs-flager skuffede IKKE:

Coconut rice er ikke noget alle kender. Desværre. Det burde de. Det er fantastisk. Jeg kommer min egen version i min kommende kogebog. Her er The Racha Rooms version:

Et alternativ til din creme brule: Bagt mango med karameliseret sukker på toppen:

En anden restaurant anbefaling til Saigon – og de har også en cool shop – er L’Usine.

Kimchi – fermenteret kål og andre grøntsager. Syrligt. Anderledes med lækkert, synes jeg.

Fra Saigon tog vi til Mekong Deltaet og undersøgte junglen og deltaet på cykel. Her fik vi elefant-øre-fisk på første hotel.

Og den rimeligt specielt lugtende men velsamagende jackfruit:

Vi besøgte en kokos-slik-fabrik:

Og så hvordan man laver rispapir:

Selvom det hverken virkede lækkert, eller politisk korrekt, mener jeg man skal prøve nogle af de lidt skøre ting en gang imellem. Slange-shots….:

…. og frøer:

Turens sidste stop er på en lille vietnamesisk ø, hvor nytåret skal holdes. Drak mig for første gang på turen lidt fuld igår. Det skete i 3 af disse:

Mine søstre er sjove;)

fullsizerender-copy-2

Idag blev de (heldigvis) stort set ikke eksisterende tømmermænd plejet her:

Nu vil jeg få mig en sort kaffe med kokosmælk og gøre mig klar til aften på stranden. Ikke dårligt for en ikke-jul. Men tror nu næste år bliver mere traditionel. Hvad fik I?!

God jul til alle!

Kærlig hilsen

Jul(ie) – ho ho ho!

Læs flere indlæg

1 Comment

• Besvar
    Rikke Hansen
    3. januar 2017 kl. 17:17

Vi fik flæskesteg, brune kartofler og almindelige kartofler, rødkål og brunt sovs. Selvfølgelig den traditionelle risalamande med jordbærsovs til mine forældre og min mormor + en lækker chokolademousse med jordbær stykker til mig. Mums.